4.3 Somemarkkinoinnin siirtyminen perustallaajille

 Somemarkkinointiyritys Kurio on laatinut seitsemän kohdan raportin somemarkkinoiden trendeistä vuodelle 2021. Tässä postauksessa syvennyn tarkemmin kolmeen trendiin otsikoilla:” TikTok keeps reeling in”,” Authenticity yields influence” ja” Influencer collabs go long-term”. Tarkastelen trendien menestystekijäominaisuuksia ja sitä, ovatko ne toteutuneet vuoden 2021 aikana. 


TikTok keeps reeling in

Mobiiliapplikaatio TikTokin lataukset räjähtivät koronapandemian aikana. TikTok on erittäin käyttäjäystävällinen, sillä se muovautuu itsestään käyttäjälle sopivaksi ilman, että käyttäjän täytyy itse etsiä seurattavia. TikTokissa etusivu muodostuu algoritmien avulla käyttäen hyväksi tietoja käyttäjän toiminnasta sovelluksessa ja muissa sosiaalisissa medioissa, joille on annettu lupa. TikTok on loputtoman personoidun etusivun lisäksi myös siksi addiktoiva, että videot ovat keskimäärin vain 15 sekuntia pitkiä (voi olla kuitenkin jopa 3 min), jolloin lyhyelläkin keskittymiskyvyllä pysyy mielenkiinto sovelluksessa.

Myös sisällön tekeminen itse on sovelluksessa helppoa ja hauskaa. Sovelluksessa voit kuvata videon ja liittää siihen esimerkiksi efektejä, kuvia, taustaääniä ja tekstiä. TikTokissa tulee jatkuvasti uusia trendejä, joita kaikkien on melko helppo toteuttaa, kuten esimerkiksi tansseja tunnettuihin kappaleisiin. Videot, joissa on käytetty trendaavaa ääntä tai hashtagia pääsevät paremmalla todennäköisyydellä etusivulle, näin esimerkiksi yritykset voivat saada näkyvyyttä ilman suuria kustannuksia. On siis sanomattakin selvää, että trendi on toteutunut.



Authenticity yields influence

Kuluttajat luottavat nykyään enemmän jonkun tutun vaikuttajan sanaan, kun perinteisiin mainoksiin. Kuluttajan on paljon helpompi samaistua henkilöön, jonka elämää on seurannut jopa useita vuosia, kuin etäisten yritysten mainoskampanjoihin. Tämä motivoi vaikuttajia myöskin tuottamaan sisällöstä enemmän samaistuttavaa ja aitoa. Todellisuudessa on kuitenkin vaikeaa mitata, missä menee vaikuttajan oman mielipiteen ja yrityksen maksaman sisällön raja. Vaikuttaja voi pitää tuotteesta aidosti, mutta pitää muistaa, että hänelle on silti maksettu mainoksen tekemisestä, sekä myös annettu jonkinlaiset ohjeet siitä, mitä mainoksen tulee pitää sisällään. Pääosin kuitenkin kaikki haluavat julkaista omalla nimellään mainoksia, joiden takana voi seistä, joten koen trendin toteutuneeksi.



Influencer collabs go long-term

Vaikuttajamarkkinointi on yleistynyt viime vuosien aikana huomattavasti ja nykyään melkeinpä kuka vain, jolla on jonkin verran oikeanlaista seuraajakuntaa, voi tehdä kaupallisia yhteistöitä omissa somekanavissaan. Esimerkiksi minulla ei ole valtavasti seuraajia, mutta koska seuraajani ovat oikeaa kohdemarkkinaa (nuoret hyvinvoinnista kiinnostuneet henkilöt), saan sähköpostiini yhteistyöpyyntöjä yrityksiltä tasaisin väliajoin. 

Vakava ongelma kaupallisten yhteistöiden laajenemisesta ”peruskansalle” on tietämättömyys laeista, jotka liittyvät mainosten julkaisuun. Laissa on määrätty, miten mainos tulee merkata eri kanavissa, pääasia kuitenkin on, että se on helposti erotettavissa mainokseksi. Ikävä kyllä törmään päivittäin mainospostauksiin, joissa ei ole kerrottu niiden olevan maksettuja mainoksia. Tätä on myös mahdoton seurata juuri siitä syystä, että yhteistöitä tehdään nykyään niin paljon. Mielestäni trendi on siis toteutunut, mutta toisaalta lähtenyt myös hieman käsistä. 



Mitä mieltä sinä olet näistä somemarkkinoinnin trendeistä? 


Lähde:

D. Każmierczak ym. 2020. RAPORTTI: SOMEMARKKINOINNIN TRENDIT 2021. Kurio // The Social Media Age(ncy). URL: https://kurio.fi/fi/social-media-marketing-trends-2021-report/ Luettu: 29.11.2021


Kommentit

  1. Moi Lotta!
    Tosi mielenkiintoinen ja ajankohtainen postaus! Kiva kun toit omaakin kokemusta esille. Hyvä huomio juuri nämä oikeat merkinnät maksetun sisällön julkaisemiseen liittyen. Itsellenikin tuli yllätyksenä, miten tarkkoja ne ovat, kun joskus luin aiheesta tarkemmin. Nykyään niin moni markkinoi jotain tuotetta/palvelua omassa somessa, kysymykseksi on muodostunut myös, että miten näistä maksetaan ja mitä kautta? Jos siis kyseessä eivät ole vain ilmaiset tuotteet. Esim. Boksi appin kautta moni "mikrovaikuttaja" hakee nykyään näitä yhteistöitä mistä maksetaan rahaa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit