6.5 Onko asiakaslähtöistä tehdä verkkokaupasta tyylikästä?
Jos on jokin tietty tuote hakusessa, löytää sen yleensä helpoiten internetistä. Hakukoneoptimoinnin ansiosta voit kuvailla hakukoneeseen melko yksityiskohtaisesti tuotetta, mitä etsit ja hakukone antaa parhaiten sopivat tulokset. Itse etsin verkkokaupoista pääosin treenivaatteita, -tarvikkeita ja lisäravinteita. Asioin itse usein esimerkiksi https://www.icaniwill.fi/ -verkkosivuilla, kun tarvitsen uusia treenivaatteita. Tässä postauksessa aion avata tarkemmin, miksi palaan kyseiseen verkkokauppaan aina uudestaan ja toisaalta esitän myös verkkokaupan, jossa on mielestäni parantamisen varaa. Keskityn postauksessa lähinnä sivuston ulkonäköön.
Kuvakaappaus ICIW.fi sivuilta
Mielestäni asiakasystävällinen verkkokauppa on selkeä, helppokäyttöinen, nopea ja luotettava. Niin kuin liittämästäni ICIW-verkkokaupan kuvakaappauksesta voi huomata, on verkkosivu tehty yksinkertaiselle valkoiselle pohjalle, jossa on mustaa tekstiä. Tuotteet ovat kategorisoitu sukupuolen, urheilulajien, outletin ja valmiiden kokoelmien mukaan. Kun vie hiiren esimerkiksi ”naiset” -kohtaan, ilmestyy alakategorioita kuten uutuudet, suosikit, urheiluliivit ja setit. Verkkokaupan yleisilme onkin siis melko perinteinen, mielestäni tämä tekee sen käytöstä vaivatonta.
Verkkokaupan
kuvien tulee olla hyvälaatuisia ja monesta kuvakulmasta, jotta tuotteesta saa
selkeän mielikuvan, miltä se todellisuudessa näyttää päällä. Icaniwill -verkkokaupassa
lähes kaikista tuotteista on vähintään neljä kuvaa ja verkkokaupan omien kuvien
lisäksi alapuolella näkyy Instagramissa julkaistuja asiakkaiden kuvia, joiden
käyttöön on saatu lupa. Asiakkaiden kuvat lisäävät sivuston läpinäkyvyyttä ja
luotettavuutta. Verkkosivulla on myös erikseen kohta ”instashop”, josta löytää
asiakkaiden kuvia, eli jos ei vaikkapa tiedä vielä mitä haluaa ostaa, voi saada
inspiraatiota muiden asuyhdistelmistä.
Verkkokauppa, jonka käyttöön en taas ole täysin tyytyväinen, on suosittu https://www.zara.com/fi/. Verkkosivu on ulkoasultaan tyylikäs ja leikittelevä. Se näyttää ennemmin jonkinlaiselta catwalk katalogilta kuin verkkokaupalta. Ideana tämä kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta käytännössä asiakkaan näkökulmasta verkkosivu on kömpelö.
Kuvakaappaus zara.com/fi sivuilta
Niin kuin liittämästäni kuvasta voi huomata, etusivulla ei näykkään Zaran tuotteita kuin perinteisesti verkkokaupoissa, vaan aloituskuva on video, joka muistuttaa musiikkivideota. Suosittelen käydä vilkaisemassa sivustoa itse, niin ymmärtää varmasti, mitä tarkoitan.
Verkkosivu
on muutenkin hidas, monimutkainen ja tuotekuvat ovat aseteltu erikoisesti. Sama
tuote esimerkiksi toistuu monta kertaa erilaisilla kuvilla ja hakukone ei näytä
kaikkia tuotteita, jotka vastaavat kuvailua. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä,
että tuotteet ovat nimitetty/käännetty liian monimutkaisiksi; kenellä tulisi
esimerkiksi mieleen hakea ”ylisuuri jakardikuvioinen neulepusero”, kun etsii tavallista
kuviollista neulepaitaa. Erityisesti Zaran verkkosivujen kuvien poseerauksia on
kritisoitu, sillä niistä ei aina näe tuotteita parhaalla mahdollisella tavalla.
Alla liitettynä kuvakaappaus googlen kuvahausta haulla ”zara weird poses”.
Kommentit
Lähetä kommentti