Mitä on digitaalinen liiketoiminta?

Digitaalisuus on viime vuosien aikana noussut keskeiseen rooliin niin yritysten liiketoiminnassa kuin ihmisten arjessa. Tämän myötä yritysten kasvumahdollisuudet ja saman aikaisesti myös asiakkaiden odotukset ovat kasvaneet. Varsinaisen digitaalisen liiketoiminnan määrittely riippuu mistä näkökulmasta asiaa tarkastellaan. Lähtökohtana kuitenkin on se, että yritys tunnistaa teknologian tarjoamat mahdollisuudet ja hyödyntää niitä osana liiketoimintaansa. Monien yritysten tarjoamat palvelut toimivatkin nykyään erilaisten digitaalisten järjestelmien avulla. Spotify ja Netflix ovat hyviä esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat keskittyneet myymään jotain täysin digitaalista.
Monissa tilanteissa liiketoiminnan digitalisaatio nopeuttaa liiketoiminnan prosesseja tarjoten myös paljon mahdollisuuksia uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Työympäristöt ovat myös tehokkaampia sekä mahdollistavat eriaikaisen ja monipaikkaisen työnteon. Kustannukset laskevat, toiminta tehostuu, ihmisten vuorovaikutus helpottuu. Työntekoon saadaan tätä kautta myös joustavuutta, esimerkiksi töitä voi tehdä muualtakin kuin konttorilta käsin. Liiketoiminnan lisäksi digitaalisuus avaa näin myös uusia mahdollisuuksia yleiseen työkulttuuriin. 

Digitalisaatio tuo mukanaan paljon positiivista, mutta se aiheuttaa saman aikaisesti myös omat haasteensa. Teknologia kehittyy nopeasti, jonka takia perässä pysyminen vaatii yrityksiltä paljon resursseja ja jatkuvaa seurantaa. Digitalisaation mahdollistamat palvelut, kuten terveyspalveluiden sähköinen asiointi ovat toki nopeampia, mutta etäisempiä. Ne eivät välttämättä pysty vastaamaan asiakkaiden toiveisiin ja voivat esimerkiksi iäkkäämmille ihmisille olla jopa mahdottomia käyttää. Väistämättömiä ongelmia digitaalisuudessa ovat tekniset virheet, kuten palvelimen kaatuminen tai sähkökatkos.

Ongelmista huolimatta digitaalisuus tulee kuitenkin yhä enenevissä määrin olemaan osa meidän jokai-sen elämää. Jo nykyään voi havaita digitaalisuuden vallanneen merkittävän jalansijan esimerkiksi kaupan alalla, jossa verkkokaupat ja erilaiset vähittäiskaupan älyratkaisut ovat arkipäivää. Tulevaisuudessa tämä kehitys kiihtyy, ja osa perinteiseksikin mielletyistä ammateista tullaan robotisoimaan, toimialasta riippumatta. Tilalle syntyy uusia ammatteja, joissa IT-osaamisen merkitys korostuu. Kehitys ei rajaudu vain yksityiselle sektorille, vaan myös kansalliset ja kansainväliset julkiset toimijat tulevat esittelemään omia digitaalisia ratkaisujaan. Tämänkaltaista kehitystä on havaittavissa jo esimerkiksi Kiinassa, jossa keskuspankki on laskenut liikkeelle digivaluuttaa. 

Maailma on viimeisen 20 vuoden aikana kehittynyt todella nopeasti digitalisaation ansiosta. Nykypäivänä digitaalisuutta ja sen mukana tulleita asioita voidaankin pitää jopa itsestäänselvyyksinä. Se on helpottanut ihmisten elämää huomattavasti ja mahdollistaa informaation nopean saatavuuden. Ihmisten verkostoituminen on kaiken kaikkiaan helpottunut: erilaisten kokouksien ja tapaamisten pitäminen on siirtynyt osin jopa kokonaan etäyhteyksin pidettäviksi. Digitaaliset ratkaisut ovat avainasemassa yritysten menestyksen kannalta. Tulevaisuudessa digitaalisuudella onkin valtava potentiaali. 

 Ryhmä 5: Tuuli Isokangas, Lotta Kuokkanen, Miikka Laitinen, Amelia Partanen & Tino Puukko

Kommentit

Suositut tekstit